درآمد ۵ میلیارد دلاری با جمع‌آوری گازهای مشعل

درآمد ۵ میلیارد دلاری با جمع‌آوری گازهای مشعل

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت درباره ارزش گاز مشعلی که تا پایان سال  ۱۴۰۴ در میدان‌های نفتی و گازی جمع‌آوری خواهدشد گفت: براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده جمع‌آوری گازهای مشعل ۵ میلیارد دلار در سال به معادل  صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه ارزش دارد.

به گزارش نفتی‌ها، هوشنگ فلاحتیان درباره عملکرد دولت سیزدهم در جمع‌آوری گازهای مشعل گفت: از مجموع ۵۵ میلیون مترمکعب گاز مشعل در ایران، با برنامه‌ریزی در دولت سیزدهم تا پایان امسال ۱۵ میلیون مترمکعب از این گازها جمع‌آوری خواهد شد. همچنین تا پایان سال ۱۴۰۳ روزانه حداقل ۳۰ میلیون مترمکعب دیگر از گازهای مشعل جمع‌آوری می‌شود.

وی در ادامه افزود: باقی‌مانده گازهای مشعل که حدود ۱۰ میلیون مترمکعب خواهد بود، تا پایان سال ۱۴۰۴ جمع‌آوری خواهد شد. و  تا پایان سال ۱۴۰۴ بیشتر گازهای مشعل در سطح میدان‌های نفتی و گازی ایران جمع‌آوری می‌شود.

برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش تولید نفت و گاز

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای افزایش تولید نفت و گاز در کشور خاطرنشان کرد: به‌صورت طبیعی و با افزایش تولید، شاهد گازهای مشعل جدیدی خواهیم بود. که برای آنها نیز باید همزمان با اجرای طرح‌ها، برنامه‌ریزی شود.

فلاحتیان با اشاره به طرح جمع‌آوری گازهای تاکید کرد: طرح جمع‌آوری گازهای مشعل بسته به مقیاس و میزان گازی که جمع‌آوری می‌شود به سرمایه‌گذاری‌های متفاوتی نیاز دارد. برای مثال برخی طرح‌ها به مانند پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس، بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. در مجموع سرمایه‌گذاری که باید در عرصه جمع‌آوری گازهای مشعل انجام شود، بیش از ۵ میلیارد دلار است.

وی در پایان افزود: ارزش گاز مشعلی  تا پایان سال ۱۴۰۴ در میدان‌های نفتی و گازی کشور جمع‌آوری خواهد شد. که معادل صادرات گاز کنونی ایران به کشورهای همسایه ارزش دارد. بر اساس طرح‌های پیش‌بینی‌شده، روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب، معادل ۱۷ میلیارد مترمکعب در سال گازهای مشعل جمع‌آوری و به چرخه اقتصاد کشور تزریق خواهد شد. در هیمن رابطه ارزش صادراتی این مقدار گاز، بیش از ۵ میلیارد دلار خواهد بود، بنابراین سرمایه‌گذاری انجام‌شده حداکثر ظرف یک سال بازپرداخت می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *