نقش مهم دانش بنیان ها در خودکفایی 90 درصدی پتروشیمی

نقش دانش بنیان ها در پتروشیمی

نقش دانش بنیان ها در پتروشیمی

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌و کار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس اعلام کرد: در حالی که شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه صنعت پتروشیمی معمولاً دارای تجربه متوسط 10 ساله هستند. اما با افتخار باید گزارش دهیم که این شرکت‌ها با شرکت‌هایی با سابقه فعالیت 100 ساله در حال رقابت موفق هستند.

به گفته حسن نشان‌زاده، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌و کار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در تقویت اقتصاد و صنعت دارند. وی افزود: سرمایه‌ گذاری‌ های بالغ بر 3.5 میلیارد دلار در مجتمع‌های بزرگ تولیدی، نتایج مثبتی به‌دنبال داشته‌است. و گلوگاه‌های اصلی این طرح‌ها با استفاده از توان داخلی تکمیل شده‌اند.

نشان‌زاده بیان کرد: در حال حاضر تقریباً 90 درصد از نیاز صنعت پتروشیمی کشور از داخل تأمین می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی گسترده، در آینده پنج ساله، بیشترین بخش از 10 درصد باقی‌مانده وابستگی به خودکفایی داخلی، به‌ویژه در زمینه کاتالیست و تجهیزات دوار، رفع خواهد شد.

شرکت های دانش بنیان

وی ادامه داد: با وجود اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه پتروشیمی معمولاً تا 10 سال تجربه دارند. اما با بیش از 13 تا 14 هزار میلیارد تومان قرارداد و تفاهم‌نامه با این شرکت‌ها، آنان به موفقیت‌های چشمگیر دست یافته‌اند. و در حال رقابت با شرکت‌ها با سابقه فعالیت 100 ساله هستند. نقش دانش بنیان ها در پتروشیمی بسیار پر رنگ شده‌است.

حسن نشان‌زاده اعلام‌کرد که اسناد بالادستی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت اقتصاد، به طور کامل آماده‌شده‌اند. متأسفانه، عدم اجرای کامل این اسناد باعث مغفول ماندن بندهای مهم 13 و 15 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین برنامه‌های چشم‌انداز 1404 و برنامه ششم توسعه شده‌است.

نشان‌زاده با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای خودکفایی و تقویت اقتصاد، اظهار کرد: با برگزاری دومین دوره همایش پتروفن، که یکی از رویدادهای بزرگ صنعت پتروشیمی است. هدف اصلی تقویت نوآوری و فناوری در این حوزه بوده و همکاری بیشتر بین صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان را ترویج می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *