کاهش 2.26 درصدی قیمت جهانی نفت

کاهش قیمت نفت

 

قیمت هر بشکه نفت خام برنت در دریای شمال امروز به 84 دلار و 89 سنت کاهش یافت. که معادل 2.26 درصد کاهش نسبت قبل می‌شود.

مطابق گزارش خبرگزاری تسنیم، قیمت نفت در روز جمعه به بیش از 2 درصد کاهش پیدا کرد. افزایش نگرانی‌ها در خصوص تأمین نفت به دلیل تنش‌های منطقه‌ای در خاورمیانه کاهش یافته‌است. و منتشر شدن اطلاعات مرتبط با بازار کار آمریکا باعث افزایش احتمال توقف در کاهش نرخ بهره‌برداری بانک مرکزی آمریکا شده‌است.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت در دریای شمال امروز به 84 دلار و 89 سنت کاهش یافت، که معادل 2.26 درصد کاهش نسبت قبل می‌شود. همچنین، نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و 95 سنت کاهش به 80 دلار و 51 سنت معامله می‌شود.

این دو شاخص نفتی در طول هفته گذشته بیش از 6 درصد از ارزش خود کاهش داده‌اند. در سخنرانی اخیر خود، سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، به وجود احتمال گسترش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه اشاره کرد، اما به صراحت از افتتاح جبهه جدیدی در مرزهای اشغالی لبنان و فلسطین سخن نگفت.

تحلیل‌گران عقیده دارند که بازار تاکنون توانسته‌است مدیریت مناسبی برای این تنش‌ها ارائه دهد و هیچ اختلال مهمی در تأمین و تقاضا بوجود نیامده‌است. اطلاعات رسمی نشان می‌دهند که رشد اشتغال در آمریکا در ماه اکتبر به طور آهسته‌تر از انتظار بوده‌است. این امر ممکن است باعث افزایش احتمال توقف در کاهش نرخ بهره‌برداری فدرال رزرو آمریکا شود.

فدرال رزرو آمریکا در جلسه اخیر خود، نرخ بهره را ثابت نگه‌داشت. اما نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس همچنان به بالاترین میزان در طی 15 سال گذشته قرار دارد، که از قیمت نفت حمایت می‌کند و ریسک‌پذیری را در بازار افزایش می‌دهد.

اطلاعات اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که تولید کارخانه‌ای در این کشور به طرز غیر منتظره‌ای در ماه اکتبر کاهش یافته‌است. از طرف دیگر، انتظار می‌رود که عربستان تصمیم به کاهش تولید نفت به صورت داوطلبانه به میزان یک میلیون بشکه در باقی‌مانده این سال داشته‌باشد.

مجلس نمایندگان آمریکا همچنین لایحه‌ای را برای تشدید تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران تصویب کرده‌است. اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که این لایحه به چه اندازه می‌تواند تأثیرگذار باشد.

در افتتاحیه کنگره آمریکا تحریم‌های نفتی را تصویب می‌کند، اما این اقدامات معمولاً با معافیت‌های مرتبط با امنیت ملی همراه و توسط تصمیمات اجرایی رئیس‌جمهور اجرا می‌شود. به علاوه، چین هنوز هم امکان واردات نفت ایران را به کشور خود دارد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *